hangat-hangat tahi ayam

saya mencari sesuatu, tapi masih belum berjumpa. instead of fitting meals and doing house chores, i'm really thinking of something interesting and valuable that can fully fulfill my free time. last months, i was so drooling over with this 'jutawan internet' stories. banyak kisah2 jutawan internet yang saya baca, membuatkan hati rasa membara nak try business online and whatsoever. ialah, duduk dpn pc pon, duit masuk beratus2, malah beribu2 sehari sapa yang tak nak kan? Pendapatan mereka mengalahkan orang yang ader phD.:P so, saya pon try la join satu dua business yang menarik, cara2nya mudah sahaja. saya hanya perlu membantu mengiklankan e-produk mereka. semua sudah disiapkan, saya hanya perlu rajin menghantar email, buat blogwalking, post entry ke forum2 yang glamour, pendek kata mempromote diri sendiri secara tak langsung. akhirnya saya rasa benda2 nih sooo not me.:(. i'm not that desperate to get money, and more over saya malas! mmg betullah kata org, org yang buat business nih org yang tak malu, tebal muka tapi saya sangat pemalu dan pemalassssss. so, cerita jutawan internet saya berkubur begitu shj..

last two weeks, kawan baik saya apply nak sambung master dan minta pandangan saya utk course yg bakal dipilih. selang sehari, lagi seorang kwn baik saya pon bercerita benda yang sama. saya rasa begitu teruja untuk berbuat perkara yang sama, lebih2 lg dgn sokongan si dia. lepas tuh saya dan cik abang pon cubalah berurusan dgn pihak sponsor, manalah tahu kalau ader rezeki saya juga layak memohon. tapi, memang tak de rezeki semuanya kerana status saya sekarang. sekali lagi, cerita nak sambung master juga berkubur begitu shj..

salah ker jd suri rumah? memasak, buat kuih dan mengurus anak2 demi orang yang kita sayang? seorang kawan saya, ex mrsm taiping memilih utk menjadi suri rumah sepenuh masa sambil mengisi masa lapang dengan hobi yang disukainya. saya pernah bertanya, kenapa tak nak kerja, syg jer org pandai mcm dia duduk kat umah. jawapannya juga sama, 'salah ker jd suri rumah?'. memang tak salah, malah lagi besar pahalanya..melakukan segala-galanya dengan rasa cinta yang ikhlas. Biarlah saya begini, belajar menguruskan keluarga dengan ikhlas, rezeki dan peluang saya akan datang kemudian, insyA...

Comments

lady zaini said…
"status saya sekarang" tu apa maksudnya?kenapa tak layak yer?

takper, buat apa yang kita suka :) sebenarnya saya pun hajat dihati nak kerja memang membuak-buak.. especially bab "financial freedom" tuh :P tapi sayang nak tinggal family dan kehidupan yang "nonbiri" sekarang nih..rasa bahagia dengan keadaan sekarang :)
Idayu said…
z,
scholar tuh utk uni dlm negara n peg2 yg sedang berkhidmat jer.i'm ok, dun worry.
yes betul, nikmatilah nonbiri year ini sepuas2nya.
MyBotanG said…
Ayu, walaupun tak layak for scholarship from KPT, bukannyer maknanyer tak leh sambung kat sini kan.. still ada byk bentuk financial aid yg you can apply kat sini.. why not kan, kill 2 birds with one stone..
Qimy said…
Allah tau apa yg tebaik utk hambanya..

biasak la tu ayu, taim kita keja dulu x sabooo nak benti. dah benti tingin nak keja balik..macam3..

doa aje la byk3, semoga dgn duk umah kita jd lebih dekat denganNya.
Idayu said…
kak sue, nama entry pon hangat2 taik ayam.org nk samb, kita pon nk.tp bila xdpt sekali dh frust..he3x

mmg kalu nk 1000 daya, x nk 1000 dalih. saje nk test market, tp sebenar mmg xde mind set dtg sini nk samb.tetiba jek terpikir. tp kalu sy pon study, ada bnyk bnda kena buat n pikir blk.ada hikmahnya...tq anyway
Idayu said…
qim,
baiknya ko, mcm ustazah!

haah, betul tue at least skang aku ader bnyak ms dgn ank2.dada pon kena bg perhatian lbh sbb dia dh beso n system sekolh kt sini lain.kang blk dia jd kucar kacir pulak.

lg satu kn qim, aku ader bnyk ms/terpaksa try resipi2 baru.suma utk tekak ktorg jgk.tq beb!
mis said…
"sesuatu yg kita suka belum tentu cukup baik utk kita.. dan sesuatu yg kita xsuka mungkin itu sebenarnye yang terbaik.."

semua yg diaturkan adalah dlm pengetahuan Dia sahaja

(kata2 pengubat hati utk diri sdiri ;))
Qimy said…
heh kata3 tu sume motivasikan diri beb..xdenya ustazah har3..

aku slalu aje saikokan diri utk igt pd Tuhan, kalo idak mmg slalu lupa..kena slalu sebut3 baru la ada semangat nak buat kui3..

all the best! ;)
Idayu said…
mis,
yea mis, ko la idola kuuuu!!

p/s; agak2nya kwn aku ex-mrsm taiping tuh sapa ek?:p
Idayu said…
qim,
haah, ko nih pon lg sorng kwn aku yg tegar yg hwife..sungguh mulia, mcm mak2 zmn dulukn?
btw, tq fren!
mis said…
ayu.. sesungguhnye aku xlayak jadik idola mu! huhuhuu

p/s: a'ahla, sape la kwn ko tu ek? bukan yg comei2 tu ke? hahahahaaaaa
Idayu said…
mis,
comei ker?? comei la jgk, amik ko!

Popular posts from this blog

Thank you Allah.

anjing