manja melampau

Anakku manja melampau! itu ungkapan paling tepat nak ceritakan pasal si bertuah khaleeda nih. Umur dah nak masuk 5 tapi manjanya tuhan saja yang tahu. mungkin disebabkan dia menyusu badan sehingga tiga tahun lebih(tanpa campuran susu formula langsung) atau entah la..nak kata saya x garang, ya ampun garang sesangat....kalah ghimau!

semenjak dah beso nih, kami pon decide nak asingkan tempat tidur. tapi disebabkan umah jepon yang kecik cotet nih cuma ada satu bilik, jadinya cuma dapat asingkan dia kat tilam lain. itu pon tilamnya kat sebelah tilam kami n bersambung plak tuh. setiap mlm kalu nk tido mesti nak mama peluk n cium2 dia smpai la dia tertido. kalu saya terpaksa menidurkan fareeha dulu, dia sanggup berjaga n tunggu gilirannya sampai larut mlm. kadang2 saya n fareeha tertidur sekali, dia rela mengejutkan saya untuk mengingatkan tentang gilirannya pula. disebabkan fareeha menyusu badan, kedudukan saya selalu berubah2, kejap di kanan or dikiri fareeha. dan kalu khaleeda terjaga malam, saya pulak bersama fareeha, dia akan mengejutkan saya supaya tidur bersamanya. begitulah saya sepanjang malam, sekejap ke sana, kejap ke sini...macam ada baby kembar plak. pening kepala sebab tidur tak tentu n syik terganggu.

kadang2 kalu terlampau penat or ngantuk, saya x layan permintaan dia..iyalah, br jer nak terlelap dh kena kejut. dan apalagi menangis ler dia sepanjang malam sampai ler saya pergi ke tilamnya. kadang2 pagi-pagi buta tuh bergaduh la kami anak beranak sebab dia x benti2 menangis. kalu saya duduk2 tengok tv, dia akan datang peluk2 n cium2 saya berulang2 kali. kalu saya masuk ke bilik or dapur, dia akan datang berkali2 untuk memastikan saya ada di situ!

actually memang bahagia didampingi anak-anak...tapi kengkadang rasa rimas n bosan sebab tak de masa n ruang untuk diri sendiri..emak yang terukkan? macamana nak kurangkan manja dia ek????

Comments

wie said…
ayu...sofea pun mcm tu gak manja melampau...tp dia mmg tido bilik asing...wie buat mcm mana tau...sebelum dia tido wie tido sebeleh dia dulu sampai dia lelap...pastu bila dia dah lelap barula bergerak ke bilik...mula2 mmg payah...tp lama2 dia dah biasa...
mis said…
dada manja sejak ada ari ke? agaknye dia jeles ko asik berkepit ngan ari sbb tu la dia nk bermanje2, nk amik perhatian ko la tu. lg satu aku rase girl ni mmg terlebey sket manjenye compare ngan ank laki..ni pengalaman aku laa.. heee
liza said…
slm ayu.. faqihah ms kat msia dlu pun prangai dia mcm 2.. tp ntah mcmne, bla smp kat cni, dia dh pandai bwk diri skit.. agaknya dia mula paham yg mama ada baby.. agaknya awak kna 'tambah' lg kot.. HAHA.. mmg bosan & mrimaskn kalo ada ank2 yg bperangai mcm 2.. tp sy ingat ada kwn sy pnah kt.. "biarla.. sementara ada org nk kn kita.. bila dia dh besar nnt.. dia mjauh.. ms 2, kita plak yg rindu dia.." haah kn?.. kna sabar lbh la kalo prangai ank2 mcm 2.. DIA nk test kita 2 ;).. ank2 dh masuk sklh dah? bila dh sklh nnt, lain prob plak tau.. asyik xchat jer.. anyway, tahniah sbb bjaya bg susu bdn smp 3thn.. sy pun tingin cam 2..
Idayu said…
wie,
tu ler, dh lma sgt duk sorang kn.ooh sofea pon mnja ya? haah, nnti bole try.masalhnya bila terjaga mlm, dia kejut kita jgk kihkihkih. so, sofea dh tdo asing ya, senang ler ko.
Idayu said…
mis,
dok eh, sejak dulu mmg mnja sokmo.kekadang menyampah, bole gitu?kikiki. may be kot, girl nih sentimental lebey! umairah pon manja ya?
Idayu said…
liza,
tu ler kekadang sy rs sy bukan mak yg bagus.x bersyukur, kang ank2 dh jauh br padan muka ku! iyalah, skang kna bnyk2 sabar...bdk tgh mmbeasr, bnyk ragam.

esok mula sekolah, harap2 suma ok.

pasal b/feeding, itu kejayaan peribadi terbesar w/pon x seikhlas mana hehehe.awak pon bole, try la:)
RuHiL said…
daniell pon gitu.. tido bilik asing.. tp kena peluk dulu sampai die tido.. slalu abah la jd mangsa.. tp kalau siang2 hari nak tgk tv pn nak peluk jugak.. tu yg geram tu.. tak leh wat keje lain kadang2 tu.. anak sulung kot..mmg gitu..
Ajzie said…
Ammar juga begitu dulu.. setiap kali nak tido sure suruh saya or hubby tido sebelah. masuk kan kelapa dia bawah tangan kami... hihii

tp lah ni sejak2 dah sekolah .. dia jarang sgt suruh kami tido sebelah dia hihi penat kot..... kejap aje lepas susu pasti terlena.. tp pagi kul 5am dah ada dlm bilik kami..... hihihi
Qimy said…
anak sulung mmg manja ayu, aku ni sampai ke beso manja ngan mak hik3..

dia jeles ngan adik dia..biasak aa..suh ayah dia manjakan adik la..ko manjakan kakak..pastu gilir3 ;)
Idayu said…
ruhil,
wah senang ler daniel dh tdo asing..bdk laki pon mnja jgk eh?..mmg geram, tak jd kija langsung...
Idayu said…
kak azie,
tu ler mntk2 lps dh skool nih berubah skit..penat kn kt skool.wah, pkul 5 muncul kembali, bahaya tuh hehehehe. kejut mama smayg subuh!
Idayu said…
qim,
ko mmg anak mak!:P

masalahnya dua2 nk mama.bila time nk tdo jer, suma x kwn papa. tdolah papanyer ngan aman bahagia.
nk berak pon sma, kalu aku jaga mesti diorng nk berak. smpai aku ckp ngan pian, aku nih dh jdk pelupa sbb syik tgk taik hihihi

Popular posts from this blog

Thank you Allah.

anjing