mendepani gementar siang, gelisah malam

hari nih setelah menunggu lebih 6 bln, akhirnya khaleeda n fareeha ke sekolah. suka? errmm khaleeda mmg suka sangat, tak menangis pon dan tak sabar2 nk blaja. fareeha pon tak menangis sebab may be confuse ramai sangat yang menangis tadi. blur jer dia. esok lusa tak tahulah...mama? ermm kali nih tabah n kuat tak macam masa mula2 antr khaleeda ke babysitter n taska dulu. harap-harap sumanya berjalan lancar.

macamana harapan ibu2 lain yg menghantar anaknya ke sekolah, begitulah juga saya. tapi, truly speaking rasa kehilangan n sunyi jer bila blk umah. bila diorang depan mata, nampak aje salah silapnya, berdoa cepatlah masuk sekolah bdk2 nih. tapi skang, tak sampai pon satu jam dah mula rindu..melepaskan anak-anak kepada orang lain memang satu kebimbangan untuk seorang ibu. kebimbangan itu berganda bila terpaksa dilepaskan kepada orang asing yang lain bahasa, budaya, agama n negara. kalau lah saya boleh melakukannya sendiri, menjadi suri rumahtangga sepenuh masa. tapi saya sendiri memilih untuk menghantar mereka ke sekolah n saya tahu saya memang tidak betah tinggal di rumah. Berlama-lamaan di rumah amat membosankan, kalau dihantar anak ke sekolah rindu-rinduan. hipokrit kan?

walau apapun, saya rasa semua wanita yang melahirkan pasti ada perasaan gundah gulana bila terpaksa memilih antara kerjaya dengan keluarga. bak ungkapan daripada seorang sasterawan yang sangat terkesan di hati saya semenjak dulu

" ibu, mendepani gementar siang, gelisah malam".

P4050271

Comments

Ajzie said…
Persoalan tentang Wanita dan Kerjaya. Satu masa dahulu saya sedikit buntu apabila terlalu ramai yang memberikan pandangan. Namun ia cenderung kepada pendapat peribadi pada saya. Kini sudah lebih 2tahun bergelar surirumah sepenuh masa.. saya faham dan saya lebih mengerti.. erti sebuah pengorbanan..

P.s
Pengorbanan ada makna yang pelbagai. Apa yang penting, nilaiannya di sisi Allah...


Salam
mis said…
waa.. smart dada berposing ngan uniform hihii..bagusnye dia semangat nk g skool, musti bosan dok umah dh kan? pasni jadik awek jopun le :)

rindu ke ayu? hihii.. siannn.. diorg pi skool full day ke? hah time ni le ko leh relax jap. ari g skool ke nursery? blaja gak ke??
Idayu said…
kak azie,
sy mmg salute kt ibu yg jdk fulltime hwife nih. mmg sgt mulia n sabar, boleh tentukn yg terbaik utk ank2 n suami.moga k azie bahagia dgn jln hidup yg dipilih.yg pnting kita gembira n ikhlas kn?
Idayu said…
mis,
haah, kecik2 dh pkai blezzer. aku start pkai pon time kija jer...bosan thp gaban, sejak aku bersalin dia dh x pgi skool.

ari satu skool ngn dada, tp kelas lain.ader mcm2 xtbt utk bdk2 kecik mcm dia mcm gimnastik. skang nih under probationary period, ari smpi kul 10.30 jer n dada kul 1.kalu ok bole xtend smpi kul 5 la...hehehe
liza said…
slm ayu.. dada& ari suka ke sekolah yea.. bbeza ngan ank2 sy.. hingga skrg masih mnangis lg pg2.. ayu xhtr depa ke hoikuen kn? yochien (sori xtau eja..;)) rsnya nie.. mahal x yuran? & ayu x perlu ke nihonggo class pun xpe.. ayu bbeza ngan sy.. sy cukup lega bila ada ms sendiri.. siap jenjln shopping2 lg!.. hehe.. terukkn!..
Qimy said…
waaa tinggal sorang3 ko nak watpe aje ayu, masak ke? ;)

biasa la tu, anis ni pon kalo ikut ayah dia gi bli brg ke gi solat ke, aku yg sorang3 kat umah ni memula best la, dpt relax, tp lat 10min aje dah boring..rindu kat anak hik3..

selamat belajar dada!
Idayu said…
liza,
salam..haah, dada mmg suka giler. ari plak ntah, blur jer tp x nangis pon so far.hrp2 maintain mcm tuh..
liza,ini mmg hoikuen, sbb kita declare student so yuran murah jer...dlm 4000 yen utk 2 org tuh.so, mama mmg kna blaja nihonggo or kija.
wah...siap pgi soping tuh...iya lah ble lg nk merasa jd bujang ek?
Idayu said…
qim,
kelas nihonggo aku start jmaat nih ler. x smpat pon nk memanjakan diri!
hahaha ko pon sma ngan aku ek..emak yg mengada-ngada!
dada kata dia x phm apa2 pon, kalu sensei or kwn2 ckp dia hait hait kn ajer.....
Suhaila Tahir said…
Td Mami sensei tanya dada pernah x g sekolah before ni....hehehe dia kate dada elok jer, suruh salin baju sekejap je dah siap...suruh makan pon laju jer

besok dah bole smpi ptg la yer??
Idayu said…
su,
haah today dh xtend smpai kul 4. tp nangis kejap td coz nk brush teeth guna toothpaste,tak dpt huhuhu
Nur said…
ayu..bestnya dpt pakai uniform jepun!once in a lifetime tuh!cayalaa depa x nangis!:)

mmg naluri ibu camtuh..kalu yana ada kt umah, rasa rimas sbb dia asik nk berkepit jer..pantang duduk nk nenen jer...kengkdg hubby bwk yana jln2 aku plak yg x senang duduk kt umah..risau la..apelaaa...takut apa2 hal..

mmg kengkdg ibu2 dia kena ada time for herself, tp camno nk hilangkan guilt bila kuar umah tu w/o them?truly a mummy's dilemma kan?
Idayu said…
nur,
hi lma x muncul.sihat?
haah, since dh jdk mak nih rasa xde ms nk soping2 n meeting frens. bukan x mau, tp rs mcm x best jer sbb ank xde sma kn? kalu mkn best2 pon, syik ingt ank hubby kat umh..camno tuh??
lady zaini said…
comey comey..
dh masuk tadika rupanya :D

Popular posts from this blog

Thank you Allah.

anjing