lagi-lagi tudung

kalu cerita pasal tudung nih, memang tak pernah abis. rasa mcm teknologi it plak, sentiasa berubah dan berkembang mengikut keadaan, lebih praktikal  dan lebih menarik.  rasa-rasanya revolusi tudung di malaysia bermula selepas ikon tv wardina safiyyah mula bertudung. wardina boleh dikatakan sebagai trend-setter dan sejak itu bermulalah demam fesyen tudung ala-ala wardina yang lebih mirip kepada wanita turki dan timur tengah.
bermula la jugak gaya lilit-melilit dan pin kat belakang kepala mcm nih,

tak lupa jugak disisipkan brooch di atas bahu sebagai penambah seri. selepas itu, banyak fesyen tudung lain diperkenalkan antaranya tudung bawal, tudung ikin dan tudung siti.

seterusnya kita menyaksikan transformasi cara-cara pemakaian dan penghasilan tudung berlaku dengan begitu cepat dan hebat.  sesuai dengan keadaan wanita moden dan berkerjaya yang sentiasa sibuk, tudung yang lebih simple dicipta, macam nih

saya paling suka jenis nih sebab tak payah gosok dan main sarung terus ke kepala tanpa brooch.  tetapi perkara paling sukar tentang tudung ini ialah untuk menjaga bahagian depan atau awningnya.  kalau nak basuh tudung nih kena extra berhati-hati supaya bahagian awningnya tak terkena air.  means basuh bahagian selain awning, kalau terkena air alamat tak rupa awning ler jawabnyer. tudung saya yang awal-awal dulu bahagian awningnyer suma dah kerepot-kerepot sebab terendam air:(

walau pun jauh, jangan tak tahu kami di sini pun mengikuti perkembangan fesyen terbaru tudung tanahair. masa balik arituh, sempat jgk memborong mana yang patut dan terkejut beruk jgklah tengok fesyen tudung yang pelik-pelik, siap ada butang kat tudung pon ader.
cuba tengok cara azizah nih pakai tudung, nampak cantik terletak jer kan? tetapi sebenarnya dia letak brooch kat bawah tengkok dia which is saya rasa macam pelik kalau kita tengok dari side view.

pada saya kalu kita amati, fesyen tudung hari ini adalah fesyen tudung mak dan mak cik kita pada zaman dahulu macam nih,

tudung mcm cikgu-cikgu pompuan tuh pakai yea, cikgu laki2 tak pakai tudung*wink*

dan masa saya nak pegi ngaji kecik-kecik dulu saya pakai tudung macam nih

skang tudung macam nih, orang pakai buat jalan-jalan, artis pakai buat concert lagi!

sebenarnyer entry tudung nih rentetan daripada saya terjumpa blog kawan lama yang berniaga tudung online.  dan seperti wanita lain yang memang tak pernah puas, saya sangat la suka dengan tudung-tudung yang kat bawah nih,


sila abaikan model yang sedia cantik itu ya*smile*
sebab-sebab saya begitu tertarik dengan tudung nih ialah ianya simple, mudah dipakai dan tentunya saya tidak lagi menghadapi masalah awning yang kerepot kan? sesiapa yang nak tengok lebih lanjut fesyen tudung dan dress yang eksklusif sila ke sini.
ibarat irama dan lagu, wanita dan tudung memang tidak dapat dipisahkan. dadadididudu...

Comments

misuarina said…
lorr.. penyek ke awng ko? actually awng bleh basuh cuma jgn gonyoh/sental. lg 1 jgn rendam basuh jap jek trus jemur. yg style syria cam farah pkai tuh mmg senang xyah susah2 jg awng takut patah ke hapa.. org2 muda yg suke pkai camtu.. ko try laa beli ngan awin.. mana tau dpt diskaun hikhik
Kamalia said…
hehehe..akak..sy pun suke gakpakai tudung cmni..aritu balik,beli 3helai.pastu,ade org bg lg 2helai..hehehe,smpi sini yg sy pakai selai je..yg lain,duk simpn,buat pameran..dah tgok dah yg akak link tu..oooo.tdiak,teruja n tergoda i..:D
Idayu said…
mis,
haah, yg mula2 beli dulu tuh suma penyek dah..yg beli ngan ko ok jek, sbb aku dh pandai sket nk jaga hehehe.
tuh ler, rencah btol nk jaga ek..
yg mcm awin jual nih, kalu aku pakai agak2 kelako x? rasa mcm botak jek kapla sbb x der awning kan, rasa melekat jek hahahaha..
kaya n glamour dh awin skang, siap msuk tv lagi..tp mhl banget reganyer kihkihkih

kam,
ooh napa x pakai? x suka ker? akk beli 10 helai x hengat, skang syik duk ulang 10 helai tuh la...dh naik boring, mengada-ngada kan?
tdung2 lama dah x lyn dah..bukn apa, akk paling x suka iron bj or tdung..itu psl ler..tp sush plak nk jaga awning nyer.
akk pon tergoda, nk suh adk tlg beli!
misuarina said…
lupa plak lg 1 nak jg awng jgn perah tang awng tuh time basuh, trus jemur jek. mmgla cerewet jg tdg awng nih! tp yg syria tuh melepet kt dahi.. tgk bentuk muka laa.. kalo ala2 farah tuh (jendul2 ala arab) sesuai n comei sgt! ko??? aku pon xtau nk comment.. try le pkai tgk.. kalo aku for sure x sesweeeiii huhu
Ajzie said…
mcm mcm gaya tudung sekrang kan.. tgk org pakai cantik cantik..
Idayu said…
kak azie,
haah...kalu org pakai nmpk cntik jek..kdg2 tudung lg mhl dr baju hehehe

Popular posts from this blog

Thank you Allah.

anjing