Happy teacher's day!

menjadi guru memang bukan impian sejak kecil. tapi jodoh dgn profesion nih mmg kuat, pusing mcmana pun, elak mcmana pun akhirnya jadi jugak cikgu...dan sumanya kerana lelaki itu. setelah berkahwin dan ada anak, perlu mengakui bahawa kerjaya ni mmg sesuai dlm erti kata untuk membesarkan anak2 n fleksibiliti masa..tapi dgn jiwa rasanya entah ler..

tapi satu perkara yang sangat pasti dan dijamin, walau apapun alasan kami(cikgu2 kpli) memilih kerjaya ini at the first place, bila ia berkaitan dgn amanah n tanggungjawab terutama terhadap anak bangsa, kami melakukannya sepenuh hati. banyak komen n tanggapan negatif terutama daripada cikgu2 sejati(mmg opsyen cikgu), bahawa kami memilih kerjaya ini sebagai opsyen terakhir setelah tak de keja or nak masuk kerajaan or suami suruh(saya la tuh). so, perlu dijelaskan di sini, tiada soal main2 bila kita tahu output kita ialah seorang manusia yang punya akal dan perasaan yang perlu dicorakkan.

menjadi guru pada zaman ini bukanlah satu perkara yang mudah dan menggembirakan. banyak cabaran dan dugaannya. jika pelajar dilindungi dengan insurans dan di'backing' kuat oleh media, siapa pula di belakang guru. kenakalan dan kedegilan remaja kini memang satu kenyataan, dan guru juga adalah manusia biasa yang ada perasaan dan harga diri. isu2 pelajar dicederakan guru mmg memberi impak besar dan negatif kepada profesion itu sendiri. tapi apakah cerita sebenar di sebalik itu semua, siapa pula yang akan membela guru? hanya mereka yang berada dalam bidang ini yang betol2 paham masalah dan ketakutan guru. mungkin nutp satu2 nya pihak yang boleh diharapkan untk membela nasib guru2 ini.

banyak kenangan pahit manis sepanjang hampir 5 tahun menjadi guru. ada ketika benteng kesabaran tidak dapat ditahan dek kenakalan, ada ketika air mata jadi peneman kala terasa diri dipermainkan, ada ketika kesedihan menyelubungi diri melihat kedaifan dan kesengsaraan, ada ketika kebencian menguasai diri bila melihat kedegilan melampau dan ada ketika kepuasan menyelinap bila yang diajar mudah difahami dan dipraktikkan. begitulah warna warni kehidupan seorang guru.

walau apapun alasannya, guru satu kerjaya yang cukup mulia dan ternampak mulia.
bila habis kerja dan saya singgah ke bank, pegawai bank itu akan kata " cikgu sign dulu kat belakang cek nih lepas tuh masukkan no cek kat sini.
bila saya singgah untuk membeli kuih, pak cik tuh akan kata" terima kasih banyak2 cikgu!". agaknya ada tulis kat dahi nih kot saya ni kerja cikgu!

kepada guru semua, teruskan lah perjuangan mulia ini. walau apapun alasannya, kalian mmg hebat sebab bukan calang2 orang yang mampu dan layak untuk berada dalam profesion keguruan ini. walau siapa pun dia, apapun dia, semuanya bermula dengan seorang guru.

kepada kawan2 ex-utm(electrical n mechanical engg) yg akhirnya menjadi cikgu kpli, kawan2 ex-mpt cheras 2003, kawan2 smk tun hussein onn kluang, kawan2 smk tmn seri klg, kawan2 smk datuk menteri ayer hitam, jiran2, ipar duai, pak cik n mak cik saudara n rakan2 blogger yg sumanya guru :"selamat hari guru"

Comments

liza said…
slm ayu.. slmt hr guru..

sy dh mula kelas nihongo.. susahkn?.. byk yg nk kena hafal.. seme cepat2 jer.. risau sy kalo2 xdpt hafal seme:(.. ayu dh ingat hiragana ke?
Ajzie said…
selamat hari guru pada cikgu ayu.....
mis said…
cikgu ayu,
selamat hari guru!
adi said…
SALAM..
selamat hari guru.... cikgu ayu!!!
banyak perubahannya... kan?
Idayu said…
Tq, n hepi teacher' s day to u too! Kelas sy dh sebln lebih, kalu buku minna nihonggo tuh dh msuk chapter 14, kanji pon chapter 14. Today ada test utk chptr1-10, muzukashi ne! Hiragana n katakana dh ok, insyA. Memula mmg pyh, lelama nnti ok jer.. Ganbatte kudasai!
Idayu said…
Kak azie, tq. Dulu ms hr guru sy lah yg paling kurang dpt hadiah sbb syik ajo stdnt laki2 plus garang mcm rimau. Hehehe
Idayu said…
Liza,Tq, n hepi teacher' s day to u too! Kelas sy dh sebln lebih, kalu buku minna nihonggo tuh dh msuk chapter 14, kanji pon chapter 14. Today ada test utk chptr1-10, muzukashi ne! Hiragana n katakana dh ok, insyA. Memula mmg pyh, lelama nnti ok jer.. Ganbatte kudasai!
Idayu said…
Mis, tq, though i m no longer a teacher.
Qimy said…
selamat hari guru..you're still a teacher. to your kids, remember? ;)
Nur said…
selamat hari guru (belated)cikgu ayu!

*tabik spring*
Idayu said…
qim, tq...so, hepi teacher's day to u too la!
Idayu said…
nur,
tq, same to you!
Suhaila Tahir said…
Hehee

smlt hari guru jugak..
zannen ne kat jepun ni dorang takde sambutan hari Guru

Cikgu adalah satu2 nya profession yg su mmg tak nak sbb ramai sgt adik beradik yg jadik cikgu ler...( ada 4 couples dalam family su yg jadi cikgu)

tp...mmg tak nafikan ler, dapat tumpang glamer kakak2/abg2 sekelian...hehehehe
Idayu said…
Su, tp kat sni awak jd cikgu jgk kn? Hehe
adi said…
memang garang...
Suhaila Tahir said…
terpaksaaaa...
muitenai desu!!! <--makna cari sendiri la yer

Popular posts from this blog

Thank you Allah.

anjing