Hikayat Merong Mahawangsa

Semalam secara tak sengaja tertengok trailer filem nih, dan terpegun sebentar..........



Hikayat nih pernah terbaca dulu-dulu time sekolah tapi dah lupa.  Perkara besar tentang filem ini yang membuat saya terpegun ialah sinematografinya yang sangat cantik dan real.  Aksi-aksi pertarungan nampak hidup dan bagaikan menonton filem hollywood, braveheart.  Kalau macam inilah filem melayu, saya tumpang bangga dan gambira.

Ini adalah sebuah filem epik yang penuh aksi dengan watak-watak mitos yang sarat dengan penggunaan CGI arahan Yusry KRU. CGI or Computer-generated imagery is the application of the field of computer graphics or more specifically 3D computer graphics to special effects in films, television programs, commercials, simulators and simulation.  selain menelan belanja yang besar iaitu sebanyak 8juta, filem ini juga menggunakan kumpulan seni mempertahankan diri yang berpengalaman yang pernah turut serta dalam filem police story dan rush hour dan mendapat pengesahan dari 34 buah negara untuk menayangkannya di pawagam negara masing-masing.

harap-harap filem ini sehebat trailernyer, kerana hati ini betul-betul kecewa setelah menonton lagenda budak setan.  errmmm, memang baca buku lagi sedap dari tgk movie!

Comments

Popular posts from this blog

Thank you Allah.

anjing