facebook vs blog

dulu masa mula-mula nak berhijrah, saya ada sms kawan-kawan beritahu tentang pemergian kami ke sini.  reply mereka," ada facebook tak? if ada add aku yea!" . apa kebendanya facebook tuh? almaklumlah, di malaysia masa tuh internet bukan satu keperluan.  masa tuh tahun 2008, apabila di sini kira bermulalah episod facebook saya dan suami. tidaklah sampai gila, seronok sebab dapat jumpa kawan-kawan lama, tapi cuma beberapa kerat jer sebab benda nih masih baru dan belum ramai yang terjebak dengannya.

sekarang nih mood untuk berblogging agak kureng, salah satu sebab utamanya ialah kawan-kawan yang sama-sama aktif berblog dulu pun semakin sunyi. lihatlah bloglist kawan-kawan saya di sebelah kanan  blog nih, ada yang dah berbulan-bulan menyepikan diri. masih hidup...dan sebenarnya mereka masih aktif, tetapi di tempat lain iaitu facebook! kawan-kawan yang menjadi sumber inspirasi saya untuk berblogging dulu pun blog mereka nampaknya semakin dipenuhi lalang dan semak samun.  kawan-kawan yang ada blog boleh dikira dengan jari, jadinya bila yang lain menyepi rasa sangat-sangat tak seronok. yang sangat-sangat aktif tentunya food blog, yang tak pernah kering idea dengan masakan-masakan yang enak dan mengiurkan.

memang facebook semakin digilai sekarang. dengan tagline nya" facebook helps you connect and share with the people in your life" ia betul-betul berjaya menghubungkan kita bukan sahaja dengan kawan-kawan lama tetapi kawan kepada kawan-kawan lama kita, jiran kepada kawan kita dan etc. dengan jumlah kawan seramai 326 orang sekarang nih, kadang-kadang saya jadi confuse sendiri bila ada sesiapa yang nak add atau terbaca berita tentang seseorang atau ada sesiapa yang menegur, "errmm.... dia nih kawan aku yang mna satu ek? sek rendah? sek men yg a ker, yg b? masa kat uni? ker masa kat maktab? ooo may be masa kija kilang dulu? bukan..nih kawan masa kija kat sek a, eh sek b...sek c? jiran taman umah lama, ker kawan adik aku??? pening..pening...

satu lagi benda yang buat bontot kita melekat bila duk melayan fb nih ialah bila kita melayari fb kawan-kawan, tengok-tengok gambar, komen sana sini, "ooo dia nih kawin dgn dia nih rupanyer??", "kawin jgk minah nih dgn mamat nih akhirnya, kuat btol jodoh", " oo ank dh 3 org.......", "kija sini ghupanya"..and bla..bla..bla..bla....fb jugak medan untuk berniaga, menjana pendapatan, mempromosi sesuatu dan juga games.  rata-rata ramai yang memilih utuk ber'facebook' kerana pendekatannya lebih simple mungkin dengan hanya mengupdate status setiap hari yang cuma beberapa baris compared to blog yang prosesnya sedikit leceh.selain itu, skop pembaca facebook juga lebih luas berbanding blog yang cuma dilawati oleh kawan-kawan rapat dan family yang mengetahuinya sahaja.

antara kontroversi tentang facebook selain tujuan asal penubuhannya yang dikatakan didalangi pihak tertentu dengan maksud tersirat tertentu, facebook juga telah di'block' di beberapa negara seperti china, syria, pakistan, iran dan vietnam kerana beberapa isu sensitif dan atas sebab-sebab tertentu, ia juga telah di'ban' di banyak syarikat atau tempat kerja sebagai salah satu cara menghalang pekerja daripada membuang masa melayarinya. 'Privacy' setiap pengguna juga pernah menjadi antara isu yang diperdebatkan berkaitan facebook

pada saya fb serabut dan memeningkan, tapi saya masih mengupload gambar-gambar terkini kami untuk tatapan saudara-mara yang sekarang nih tengah gila berfb dan tiada masa untu masuk ke blog saya. sekali sekala tinggal komen sana sini jika sempat dan meng'approve' kawan-kawan yang add saya.

saya personally lebih gemar berblog kerana ia lebih bersifat peribadi. saya curahkan apa yang saya fikir, rasa, suka, apa yang menjadi kebimbangan, sesuatu yang boleh memberi manfaat dan berguna selain mengupdate berita-berita terkini tentang family.  penulisan saya mengikut apa yang saya fikir dan tidak semestinya betul dan dapat memenuhi selera orang lain   saya percaya saya ada sedikit kemahiran berbahasa dan berkomunikasi dan inilah satu-satunya cara untuk saya meluahkannya.:)(melalui blog). pernah dan masih menyimpan impian menjadi pembaca berita atau sekurang-kurangnya pengacara jemputan nona, tapi saya sangat pasti itu tidak akan terjadi. saya tak mahu ia menjadi food blog semata-mata kerana saya tahu saya boleh dan mahu beri lebih daripada itu dan bukan semata-mata untuk menjadi syarat supaya ia sentiasa di'update'.
apakah nasib blog ini akan sama seperti blog-blog lain? sama-samalah kita nantikan kesudahannya....
pengasas facebook, Mark Zuckerberg

Comments

Kamalia said…
salam akak..hehehe..samela ngn sy..ade account facebuk pun bile dah smpi kat jepun nih..dolu2,buat xtau je..yela,ank kecik2 lagi,pastu weeknd xduk umah sgt2..agk2 bz jugakla..hahaha..sy pun bile tgok kegkwn tu pikir,sape ye die nih?siap ade yg PM lagi,tye dulu kite nih 1 skolah ke, 1 uni ke, 1 hostel?yg bestnye,kot ade cite or gambar trbaru,family cpat je tau..tapi, sy nih agk mls nak komen status org..kecuali yg best2 jela.:))
misuarina said…
ayu.. aku xsangka ko ada impian nk jadik pembaca berita n PENGACARA NONA!!!!! patutnye dulu ko amik mass comm br kena hikhik
Idayu said…
kamalia,
akk plak mmg malas nk update status..komen tuh bg la jgk sna sni sket2,kalu topik tuh berkenan di hati.kang org kata sombong plak hihihi

mis,
aku dh dpt offer buat law kat uitm sebelum akhirnya aku masuk engg..hahahaha...mengarutlah, aku xde commercial value ler beb!
lady zaini said…
saya berblog sebab tak pandai bercakap..ngehehe. terbalik yer kita

tapi for me blogging is for discussion, thoughts, and opinions..and facebook is for keeping in touch with friends..n for fun.

bab malas update sbb kawan2 tak update blog, huhu~ sama la, sekarang nih saya pulak tak update..nanti ada masa insya-Allah update lg. Keep blogging ayu, saya suka jer baca :)
Idayu said…
ooo blog sbg pengganti diri la ek? hihihi

sy kalu x update blog rs serba salah x tentu psl, perasan jek kn?hahahaha
dl awak ant yg rajin update blog.slalu jek ader entry br, sy sebenonyar suka bc tulisan awak.so bernas n berani.keep on writing ok..blog jgk yg buat kita jd lebih dekat kan?

Popular posts from this blog

Thank you Allah.

anjing